Παράλειψη δήλωσης του ακριβούς ύψους ανεκτέλεστου στο ΕΕΕΣ – ΕΑΔΗΣΥ 1132/2024

«[…] 9. Με τον μόνο λόγο της προδικαστικής προσφυγής, η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης, κατά το μέρος της με το οποίο έγινε δεκτή η προσφορά της παρεμβαίνουσας, παρά το γεγονός ότι η τελευταία δεν ανέφερε στο ΕΕΕΣ της το ακριβές ποσό του ανεκτέλεστου υπόλοιπου κατά τον χρόνο υποβολής της προσφοράς.

  1. Η αναθέτουσα αρχή αντιτάσσει στα παραπάνω ότι στο ΕΕΕΣ αρκεί να δηλώνεται ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εργολαβικών τους συμβάσεων δεν υπερβαίνει τα νόμιμα όρια, και όχι το ακριβές ποσό του, καθώς επίσης και ότι το ποσό του ανεκτέλεστου υπόλοιπου θα πρέπει να αποδειχθεί από τον προσωρινό ανάδοχο και να ελεγχθεί κατά το στάδιο υποβολής των δικαιολογητικών κατακύρωσης.
  2. Η παρεμβαίνουσα συνομολογεί ότι παρέλειψε να δηλώσει στο ΕΕΕΣ το ακριβές ύψος του ανεκτέλεστου υπόλοιπου εργολαβικών συμβάσεων, αλλά δήλωσε ότι δεν υπερβαίνει τα ανώτατα επιτρεπτά όρια. Κατά τους ισχυρισμούς της, η ελλείπουσα πληροφορία μπορεί να συμπληρωθεί με τη διαδικασία του άρθρου 102 ν. 4412/2016.
  3. Από τις προεκτεθείσες διατάξεις της Διακήρυξης προκύπτει ότι το ΕΕΕΣ αποτελεί ουσιώδες δικαιολογητικό συμμετοχής που επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης και λειτουργεί ως προκαταρκτική απόδειξη για το ότι συντρέχουν στο πρόσωπο του διαγωνιζόμενου οικονομικού φορέα τα κριτήρια επιλογής για την παραδεκτή συμμετοχή στον διαγωνισμό. Ειδικότερα, κατά την ειδική, ρητή και σαφή πρόβλεψη του άρθρου 23.1 της Διακήρυξης του προκείμενου διαγωνισμού, η οποία, όπως προαναφέρθηκε, αποτελεί το κανονιστικό πλαίσιο του συγκεκριμένου διαγωνισμού δεσμεύοντας τόσο τον αναθέτοντα φορέα όσο και τους διαγωνιζόμενους, οι συμμετέχοντες όφειλαν να αναγράψουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπο εργολαβικών συμβάσεων στο Μέρος IV του ΕΕΕΣ, Ενότητα Β («Οικονομική και Χρηματοοικονομική Επάρκεια»), στο πεδίο «Λοιπές οικονομικές ή χρηματοοικονομικές απαιτήσεις» (βλ. ΔΕφΑθ 280/2024, σκ. 15, ΔΕφΘεσ/νίκης 184/2024, 42/2024, σκ. 16-19, 531/2023, 511/2023, 341/2023, 591/2022, 585/2022, ΔΕφΠειρ 162/2024, 437/2023, ΔΕφΚομοτηνής 36/2024, 44/2023, ΕΑΔΗΣΥ 1055/2024, 1626/2023, 1424/2023, 1423/2023, 1397/2023, 1234/2023, 858/2023, 423/2023, σκ. 23-25, κ.α.). Περαιτέρω, στο αναρτημένο στα συνημμένα του διαγωνισμού ΕΕΕΣ (αρχείο «espd-request- v2») είχε συμπεριληφθεί από την αναθέτουσα αρχή η παραπάνω Ενότητα του Μέρους IV, στην οποία όφειλαν οι διαγωνιζόμενοι, σύμφωνα με τον παραπάνω ρητό όρο της Διακήρυξης, να δηλώσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπο.
  4. Στην προκείμενη περίπτωση, όπως προκύπτει από τον ηλεκτρονικό φάκελο του διαγωνισμού, η παρεμβαίνουσα υπέβαλε με τον φάκελο δικαιολογητικών συμμετοχής το ΕΕΕΣ της (αρχείο «espd-response-v2_signed»), στο ερώτημα του Μέρους IV του οποίου σχετικά με την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια έχει απαντήσει ως εξής: «Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του οικονομικού φορέα δεν υπερβαίνει τα ανώτατα επιτρεπτά όρια ανεκτέλεστου υπολοίπου εργολαβικών συμβάσεων, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 20 παρ. 4 του ν. 3669/2008, όπως ισχύει».
  5. Ενόψει όσων έγιναν δεκτά παραπάνω (σκέψη 12), το ΕΕΕΣ της παρεμβαίνουσας με το περιεχόμενο αυτό δεν είναι σύμφωνο με τη Διακήρυξη, διότι, κατά παράβαση της ρητής απαίτησης του άρθρου 23.1 της Διακήρυξης, παρέλειψε να αναγράψει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο εργολαβικών συμβάσεων στο οριζόμενο από τον παραπάνω όρο της Διακήρυξης πεδίο. Κατά συνέπεια, η προσφορά της παρεμβαίνουσας έπρεπε να απορριφθεί λόγω πλημμέλειας των δικαιολογητικών συμμετοχής, απορριπτομένων των αντίθετων ισχυρισμών της αναθέτουσας αρχής και της παρεμβαίνουσας.
  6. Η παραπάνω διαπιστωθείσα πλημμέλεια της προσφοράς της παρεμβαίνουσας δεν είναι ιάσιμη σύμφωνα με τα άρθρα 102 ν. 4412/2016 και 3.1.2.1 της Διακήρυξης, αφού τυχόν συμπλήρωση του ελλείποντος στοιχείου που ρητά απαιτείτο από τη Διακήρυξη θα συνιστούσε ανεπίτρεπτη εκ των υστέρων τροποποίηση του ΕΕΕΣ (βλ. ΔΕφΑθ 280/2024, σκ. 15, ΔΕφΠειρ 162/2024, ΔΕφΘεσ/νίκης 184/2024, 531/2023, 511/2023, 341/2023, ΔΕφΚομοτηνής 44/2023, σκ. 19). Πολύ περισσότερο που στην προκείμενη περίπτωση καμία ασάφεια δεν υφίστατο στα έγγραφα της σύμβασης σχετικά με την επιβαλλόμενη από το άρθρο 23.1 της Διακήρυξης υποχρέωση των οικονομικών φορέων να δηλώσουν το υπόλοιπο του ανεκτέλεστου στην Ενότητα Β’ περί Χρηματοοικονομικής και Οικονομικής Επάρκειας του Μέρους IV ΕΕΕΣ. Εξάλλου, το αναρτημένο υπόδειγμα του ΕΕΕΣ στον ηλεκτρονικό τόπο του διαγωνισμού στο ΕΣΗΔΗΣ περιείχε την οικεία ενότητα, και μάλιστα το πεδίο «Άλλες οικονομικές ή χρηματοοικονομικές απαιτήσεις», ώστε να μην καταλείπεται καμία αμφιβολία στους οικονομικούς φορείς ότι έπρεπε να παράσχουν την απαιτούμενη πληροφορία (ΣτΕ 2325/2023 a contrario). Για τους παραπάνω λόγους, ο μόνος λόγος της προδικαστικής προσφυγής πρέπει να γίνει δεκτός.
  7. Επειδή, κατόπιν των παραπάνω, η προδικαστική προσφυγή πρέπει να γίνει δεκτή, η παρέμβαση να απορριφθεί και να διαταχθεί η επιστροφή του καταβληθέντος από την προσφεύγουσα παραβόλου.[…]»